ایجاد ارتباط موفق و موثر با دیگران چه راهکارهایی دارد؟

ایجاد ارتباط موفق با دیگران در عصر حاضر که عصر تکنولوژی و ارتباطات است، یکی از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی اجتماعی هریک از ما است. هر کدام از ما به نوعی در جامعه در ارتباطات متنوع و گوناگونی قرار می گیریم. ارتباط موفق و موثر به معنای مهارت ایجاد ارتباطات سالم و هدفمند و سازنده است به طوری که در آن هر فرد کاملا واضح و شفاف احساسات و معنای پیام طرف مقابل را درک کرده و هر دو طرف به هدف مورد نظر برسند. 

اگر بتوانيم تکنيک ها و راهکارهايي که برای برقراري ارتباط موثر اهميت زيادي دارند ياد بگيريم، به روابط پايدارتر و موفقيت آميزتری خواهيم رسيد. در ادامه مهم‌ترين عواملي که در ارتباط موثر اهميت دارند بررسي می کنيم. 

1. انتخاب زمان و مکان مناسب

یکی از مهم‌ترین عوامل برقراری یک ارتباط موثر، در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب است. زیرا در این صورت مخاطب بهتر به ما اعتماد می‌کند و با تمرکز  به حرف‌های ما گوش می‌دهد، در نتیجه پیام ما به طور موثرتری به مخاطب منتقل خواهد شد‌. به عنوان مثال مواقعی در یک جمع شلوغ هستید یا ساعاتی که زمان استراحت افراد است،برای برقراری ارتباط موثر مناسب نیستند.

2. لبخند زدن و علاقه نشان دادن

خوش‌رویی و لبخند زدن در هنگام برقراری ارتباط  حس علاقه و اشتیاق ما به مخاطب را نشان می‌دهد  و باعث شکل گیری و حفظ ارتباط موثر میان ما و مخاطب خواهد شد. با لبخند زدن می‌توانیم به طرف مقابل نشان دهیم که به او توجه می‌کنیم و از صحبت با او لذت می‌بریم.

3. گوش دادن فعال و موثر

مهارت گوش دادن فعال باعث فهم بهتر و درک عمیق‌تر کلام مخاطب می شود و ما بهتر معنای پیام مخاطب را درک می کنیم. با گوش دادن فعالانه ارتباط عمیق‌تری شکل می‌گیرد. گوش دادن فعالانه با تمرین قابل دستیابی است. 

4. اظهار نظر مثبت و همدلی

اظهار همدلی و بیان نظرات و کلمات  به شکل مثبت در گفتگو باعث ایجاد حس امنیت و احترام به طرف مقابل می شود، همین موضوع به ایجاد ارتباط موثر و موفق کمک خواهد کرد.

5. شفاف و واضح صحبت کردن

یکی دیگر از  اصول برقراری ارتباط موثر انتقال صحیح پیام به صورت کاملا شفاف و واضح به مخاطب است. ما باید سعی کنیم تا در حد ممکن موضوع خود را به صورت قابل فهم و واضح برای مخاطب مطرح کنیم. 

6. بازخورد و واکنش درست و به موقع 

بازخورد درست و مناسب یکی از اصول برقراری ارتباط موثر است. مخاطب با بازخورد به موقع ما متوجه می شود که برداشت ما از حرف و رفتار او چیست و در نتیجه بهتر می‌تواند در ادامه ارتباط تصمیمگیری کند.

7. استفاده از زبان بدن مناسب

زبان بدن مناسب یعنی استفاده از رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی که به منظور انتقال پیام مورد نظر به مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال با مخاطب ارتباط چشمی برقرار کنید. خیلی اوقات ما صرفا با نگاه خود می‌توانیم پیام خود را به مخاطب منتقل کنیم و همین موضوع علاقه ما را به مخاطب نشان می‌دهد. همچنین هنگام صحبت با دستان باز صحبت کنید؛ زبان بدن نشانه‌ای از صداقت است.

8. تایید کردن و حسن جویی

در ایجاد ارتباط موثر هردو طرف می‌خواهند که شنیده و درک شوند، بنابراین بهتر است با تایید و حسن جویی به مخاطب بفهمانیم که به حرف‌های او علاقه داریم و به او گوش می‌دهیم. مثلا گاهی میان صحبت‌های مخاطب به منظور موافق بودن با او سرمان را تکان دهیم.

9. سکوت و پرهیز از زیاده گویی

هنگام صحبت کردن باید به میزانی که می توانید پیام مورد نظر را درست و در قالب جملات کوتاه بیان کنید. گاهی میان حرف های خود سکوت کنید، با این کار به مخاطب اجازه می‌دهید او هم در گفتگو شرکت کند و نظرش را بیان کند. 

10. احترام و رفتار مودبانه

احترام و رفتار مودبانه تاثیر بسيار  زیادی در برقراری ارتباط موثر دارد. در هر جایگاهی که هستید احترام و رفتار مودبانه به مخاطب را فراموش نکنید. در هر ارتباطی حفظ ارزش‌ها  و احترام به احساسات و علایق و افکار یکدیگر از اساسی ترین اصول برقراری رابطه عمیق و موثر است. سعی کنید مخاطب کاملا متوجه ابراز احترام شما با عباراتي مانند “اول شما بفرمایید” و جملاتی از این دست شود.

11. درک و مدیریت احساسات

درک و مدیریت احساسات و هیجانات از مهارت‌های مهم برقراری ارتباط موثر است. این موضوع به معنای این است بتوانیم احساسات و هیجانات خود و طرف مقابل را به طور مفید و سازنده و سالم درک، ابراز و مديريت کنیم. در هنگام انتقال پیام به مخاطب تا حد امکان سعی کنیم احساسات خود مثل خوشحالی، خشم، اضطراب، استرس و سایر احساسات را کنترل کنیم تا در هر شرایطی درست‌ترين واکنش را  داشته باشیم.

12. تقویت مهارت‌های گفتاری و فن‌بیان

فن‌بیان مناسب در هر ارتباطي مهم و ضروری است. با تقویت مهارت‌های گفتاری و فن‌بیان مناسب، بهتر و موثرتر می‌توان  ارتباط عالی و موفق ایجاد کرد. فن بیان، توانایی انتقال کاملا شفاف و و واضح هر آن چه در ذهن خود داریم به مخاطب مورد نظر است. برای تقویت این موضوع باید آموزش، تمرین و استمرار در يادگيري داشت. یکی از تمرین هاي فن بيان، ساده سازی است؛ یعنی اینکه شما بتوانید پیام خود را به صورت ساده و شفاف و به دور از پیچیدگی به مخاطب منتقل کنید.

13. درک و توجه به نیازها و خواسته‌های مخاطب

در هر ارتباطی هر دو طرف می خواهند خواسته ها و نیازهایشان توسط طرف مقابل درک شود. برای دستیابی به این موضوع باید شناخت درستی از خواسته ها و علایق یکدیگر داشته باشيم. به عنوان مثال اگر مخاطب در مورد موضوعی مشخص از ما سوال می‌کند ما باید دقیقا همان موضوع را مد نظر قرار دهیم و سعی کنیم پاسخ واضح و مشخص که مرتبط با همان سوال است به او بدهیم، تا مخاطب متوجه شود که ما کاملا به خواسته او توجه کردیم و همین امر باعث بهتر شدن رابطه ما با مخاطب خواهد شد.

14. انتقاد پذیر بودن

انتقاد‌پذیری به معنای دارا بودن توانایی پذیرش نظرات مثبت و منفی دیگران در مورد نظرات و اعمال ما است. کسب توانایی انتقاد پذيري و تفکر انتقادی، سبب ایجاد ارتباطات عمیق تر و موفقیت در زندگی خواهد شد. به عنوان مثال اگر در موضوعی مخاطب ما نظری مخالف ما عنوان کرد، باید بپذیریم که گاهی ممکن است ما  مرتکب اشتباهي شده باشيم و سعي با انتقادپذيري جوانب مسئله را بررسي کنيم. 

15. ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطب

برقراری ارتباط صمیمانه و دوستانه از اصول تاثیرگذار در هر ارتباط موفقی محسوب می‌شود. هریک از ما صرف نظر از اين که در چه جایگاهی هستیم  در یک ارتباط می توانیم با مخاطب مثل دوست صمیمی باشیم. در این صورت احساس راحتی و تعامل بيشتري به مخاطب خواهیم داد. در يک ارتباط صميمانه، ما به راحتی حرف‌هایمان را می‌زنیم و ارتباط عالی‌تر و عمیق‌تری با مخاطب برقرار می‌کنيم.

خلاصه کلام

امروزه در دنیای مدرن تکنولوژی و ارتباطات، یکی از مهمترین عوامل موفقیت افراد در زندگی شخصی و حرفه‌ای ایجاد ارتباطات  و موثر با دیگران است. در این مقاله  به طور خلاصه برخی راهکارهای ساده و کاربردی برای برقراری و ایجاد ارتباط موفق و موثر ارائه شده که  به‌کارگیری  آن‌ها   تا حد زیادی به برقراری ارتباطات موثر در زندگی شما  کمک خواهد کرد. نمونه‌هایی از راهکارهای ارتباط موثر گوش دادن فعالانه به مخاطب، شفاف و واضح صحبت کردن، تاييد کردن مخاطب و حسن جويي از او و تفکر انتقادي هستند. اگر در زمینه بهبود روابط بین فردی نیاز به راهنمایی بیشتری دارید با کارشناسان ما در سایت مدیا آموز تماس بگیرید. 

بعدی
هوش هیجانی چیست و چه مولفه هایی دارد؟
قبلی
معرفی مهم‌ترین ابزارهای سئو سایت

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست