آیا بازاریابی کلید موفقیت کسب و کار است
اگر شما هم کسب و کاری دارید و به دنبال موفقیت آن در تمام زمینهها هستید. داشتن یک کسب و کار موفق رویایی است که میلیونها نفر آرزوی داشتن آن را دارند، اما تعداد کمی به این رویا رنگ واقعیت میبخشند. موفقیت در یک کسب و کار نیازمند برنامه و استراتژی خاصی است و پیچیدهتر از آن است که بتوان فقط به بازاریابی نسبت داد. بسیاری از شرکتهای کوچک صرفاً بر روی بازاریابی سرمایهگذاری میکنند و دیگر عوامل را نادیده میگیرند. اگرچه بازاریابی کلید موفقیت کسب و کار ها است، اما تنها عامل موفقیت آنها نیست. ما در این مقاله عوامل اصلی موفقیت کسب و کار با تاکید بر بازاریابی را بررسی میکنیم و به سوال؛ آیا هر کسب و کاری نیاز به بازاریابی دارد یا نه؟ پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.
عوامل اصلی موفقیت در کسب و کار
اگرچه بازاریابی میتواند باعث افزایش فروش یک کسب و کار شود، اما برخلاف باور عموم تنها کلید موفقیت یک کسب و کار نیست. موفقیت در یک کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل را با هم بررسی میکنیم:
۱_ پول: اولین عامل شکست یک کسب و کار ضعف در سیستم مدیریت مالی است. برنامهریزی، پیش بینی آینده، برآورد هزینهها و حسابداری اصولی میتواند بقای کسب و کارمان را تضمین کند.
۲_ مدیریت: سیستم مدیریتی که برای کسب و کارمان انتخاب میکنیم نقش اساسی در موفقیت ما دارد. هر چقدر کسب و کارمان بزرگتر باشد باید بر روی مهارتهای مدیریتی خود بیشتر کار کنیم. توسعه طرز تفکر، مهارت کنترل و آینده نگری، ترسیم چشم انداز کسب و کار و... از مهارتهای یک مدیر لایق است. یک مدیریت اصولی بر پایه آموزش و یادگیری مداوم پایه گذاری میشود و یک مدیر موظف است در تمام طول مدیریت خود برای ارتقا سطح دانش خود تلاش کند.
۳_بازاریابی و فروش: هدف هر کسب و کاری ایجاد فروش با افزایش مشتری است. بازاریابی با تکیه بر فروش بیشتر میتواند یک شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. اگر هزینهها را مدیریت کنیم، قطعا بازاریابی و فروش کلید اصلی موفقیت خواهند بود.
۴_ اعضای تیم: داشتن یک تیم قوی و هماهنگ میتواند برگ برنده کسب و کارمان باشد. باید بتوانیم از افراد متخصص در حوزه کاری مختلف استفاده کنیم. مهم است که این افراد تعامل خوبی باهم داشته باشند.
۵_ خدمات و محصول شرکت: محصول ما نشان دهنده برند کسب و کارمان است. باید به کیفیت، قیمت، نوع بستهبندی، توزیع و نحوه خدمات دهی دقت کنید. مشتری در اولین قدم با محصول ما ارتباط دارد، پس باید بتواند نیازش را برطرف کند.
۶_ سیستم سازی ارزشمند: بایستی برای کسب و کارمان یک سیستم هماهنگ تعریف کنیم. تمام اعضا باید با هم هماهنگ باشند و بتوان همه افراد را در جهت رشد و توسعه و گسترش کسب و کار هدایت کرد.
مهمترین عامل موفقیت در کسب و کاری
هر کسب و کاری در ابتدای فعالیت خود به عوامل مختلفی همچون بازاریابی، فروش و پول نیاز دارد. این نیازها میتوانند بقای اولیه کسب و کار را تضمین کنند. احتمالاً شرکتها و سازمانهایی را دیدهایم که در مدت زمان کوتاهی به کلی از بین میروند. این کسب و کارها در تامین نیاز اولیه ناتوان هستند. جالب اینجاست که اگر یک بازاریابی اصولی انجام دهند به دنبال آن فروش و پول افزایش مییابد. پس اگر بخواهیم مهمترین عامل موفقیت کسب و کارها را معرفی کنیم، باید بازاریابی را تعریف کنیم. بازاریابی، به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که ارزشهای کسب و کارمان را در فرایندهای مختلف ارتباطی به مخاطب منتقل میکند. به زبان ساده بازاریابی یعنی آشنایی مخاطب با ارزشهای کسب و کارمان به صورتی که به آن علاقمند شود. هر کسب و کار موفقی برای آنکه بتواند در بازار پر رقابت حرفی برای گفتن داشته باشد باید بر روی بازاریابی خود به عنوان مهمترین عامل موفقیت کار کند.
آیا هر کسب و کاری به بازاریابی نیاز دارد؟
بلاشک که هر فردی با انجام کاری در ابتدای فعالیت خود نیاز به فروش محصولات و تامین هزینهها دارد. اگر فروش را جزئی از فرایند بازاریابی بدانیم باید بگوییم؛ بله همه کسب و کارها نیازمند بازاریابی هستند. اما از آنجایی که اکثر مردم بازاریابی را ایجاد ارزش برای بلند مدت در نظر میگیرند. توصیه میکنیم اگر در ابتدای راه هستید بر روی فروش محصولات تمرکز کنید تا بتوانید به یک سطح پایدار برسید. سپس برای افزایش دامنه کسب و کار خود از بازاریابی استفاده کنید.
چگونه بازاریابی به رشد کسب و کارمان کمک میکند؟
از آنجا که هدف یک کسب و کار افزایش میزان فروش و سودآوری است، بازاریابی با ایجاد عملکرد متفاوت میتواند تاثیر مستقیمی بر رشد کسب و کارها داشته باشد. بازاریابی با توسعه چشم اندازها و ایجاد ارزش میتواند مخاطبان راعلاقهمند کند. افزایش علاقه مخاطبان به یک برند تاثیر مستقیمی با موفقیت آن کسب و کار دارد. بازاریابی مزایای مختلفی دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:
۱_ افزایش فرصتها: بازاریابی میتواند فرصتهای مختلفی را برای معرفی و تبلیغات به وجود بیاورد. یک بازاریابی ایدهآل توانایی تحریک مخاطب را دارد تا فرد را نسبت به محصولمان علاقمند سازد. همچنین در رقابت با سایر کسب و کارها او را متمایز کند.
۲_ توانایی فروش: اگرچه میتوان به صورت مستقیم محصول را به مخاطبان فروخت. اما استفاده از تاکتیکهای بازاریابی آگاهی از محصول را افزایش میدهد و این برای مخاطب ارزشمندتر است، در نتیجه میزان فروش افزایش مییابد. بازاریابی میتواند رفتار خریدار را شناسایی کند و آن را تغییر دهد.
۳_ شکلگیری استراتژی: یک بازاریابی اصولی بر اساس استراتژی کلی سازمان انجام میشود. پس باید بتواند عواملی مانند توسعه محصول، استراتژی توسعه، منابع انسانی، تخصیص بودجه و غیره را مدیریت کند.
۴_ آگاهی از بازار: فرقی نمیکند که یک شرکت بزرگ داریم یا یک کسب و کار کوچک، آگاهی از بازار میتواند فروش و درآمد ما را افزایش دهد. باید بتوانیم از ابزارهای بازاریابی موثر استفاده کنیم و بازار هدف خود را بشناسیم.
۵_ افزایش تولید ناخالص: بازاریابی یک پدیده جدیدی است که انقلابی در نحوه انجام فروش ایجاد کرده است. بازاریابی با گسترش پیام برند و ایجاد آگاهی برای افزایش تولید ناخالص کسب و کار کمک میکند.
۶_ حفظ و رشد مشتری: توسعه پایگاه مشتری مهمترین هدف شرکتهاست. به همین علت باید بتوانیم تمام مشتریان را راضی نگه داریم. چه مشتریان قدیمی چه مشتریانی که جدیداً با برند ما آشنا شدهاند. بازاریابی این امکان را فراهم میکند که مشتریان قدیمی با محصولات ما همچنان ارتباط داشته باشند و به برند ما وفادار باشند.
سخن آخر
اگرچه عوامل مختلفی در موفقیت کسب و کار دخیل هستند. اما بازاریابی به عنوان مهمترین عنصر موفقیت میتواند هر کسب و کاری را از شکست نجات دهد. بازاریابی روندی است که باید در تمام طول فعالیت یک شرکت از آن استفاده کرد و محدود به زمان و موقعیت خاص نیست. اگر بتوانیم اصول بازاریابی حرفهای را یاد بگیریم به راحتی میتوانیم کسب و کارمان را از رقبای خود متمایز کنیم. این مقاله جهت آشنایی شما با عوامل موفقیت یک کسب و کار نگارش شده است. امیدواریم دریچهای باشد به سوی موفقیت. نظرات ارزشمند شما میتواند به سایرین در موفقیت کسب و کارشان کمک کند.