آموزش افزایش فروش با تکیه بر قدرت کلام
ارتباط با مشتری و افزایش فروش مانند تمام روابط به کلمات متکی هستند. کلمات قدرت متقاعد کردن، تبدیل، الهام بخشیدن و انتقال پیام را دارند. فروش در پی ایجاد ارتباط و نفوذ بر روی مشتری انجام میشود. پس اگر به دنبال افزایش فروش هستیم باید از قدرت کلام استفاده کنیم. مهارتی که هر کسی توانایی ارائه آن را ندارد و تنها فروشندگان حرفهای به خوبی از آن استفاده میکنند. قدرت کلام برخی از این فروشندگان به گونهای است که یک پاسخ یا عمل را در مشتری ایجاد میکند. صحبت در مورد درخواستهای اساسی با چاشنی متقاعدسازی میتواند معجزه کند. درک اینکه کلمات چطور کار میکنند و چه تاثیری بر مخاطب میگذارند میتواند ما را در این رقابت برنده کند. این رقابت بر سر فروش و افزایش جذب مشتری است. این مقاله با هدف آموزش افزایش فروش با تقویت مهارت کلامی نگارش شده است. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
اهمیت قدرت کلام در میزان فروش
کلمات قدرت فوق العادهای دارند. میزان تاثیرگذاری کلمات به گونهای است که میتواند احساسات را تغییر دهد. برخی از کلمات باعث آزاد کردن مواد شیمیایی و ایجاد یک واکنش عاطفی طبیعی در بدن میشوند. ریشه فروش به احساسات انسان و میزان تحریک این احساسات برمیگردد. فروش یعنی توانایی جمع آوری و ارائه اطلاعات به مشتری، به صورتی که نتواند آنها را رد کند. اگر این اطلاعات بر پایه نیاز مخاطب باشند و با قدرت کلمات به مخاطب منتقل شوند، میتوانید به موفقیت در فروش رسید. مهمترین مسئله در افزایش فروش قدرت انتقال مفاهیم است. ما باید بتوانیم استراتژی مشخصی را تعیین و بررسی کنیم که مخاطب به چه نوع ارتباطی علاقمند است و به چه چیزی اهمیت میدهد. در کل شخصیت خریدار را برای تاثیر گذاری بیشتر مطالعه کنیم. پس از تعیین نیازهای مخاطب روی ارتباط با او کار کنید و سعی کنید تکنیکهای فروش را یاد بگیرید و با قدرت کلام آنها را به کار ببرید. قدرت کلامی زمانی اهمیت مییابد که روی مخاطب کار کنید و تواناییهای خود را بالا ببرید تا پیام درستی را به مخاطب انتقال دهید.
مهارت های ارتباط کلامی در فروش
فروش فرایند پیچیدهای است؛ باید بتوانیم همزمان هم نیازهای مخاطب را تامین کنیم و هم به هدف خودمان برسیم. در آن واحد مشتری را به وجد بیاوریم و بتوانیم او را قانع کنیم تا خرید کند. تمام این مراحل از طریق گفتگو و با قدرت کلام صورت میگیرد. هر فروشنده ای که مهارت بیشتری داشته باشد، قطعاً فروش خوبی را تجربه میکند. اما اگر بخواهیم فروش مان افزایش یابد لازم است مهارتهای ارتباط کلامی را بررسی کنیم:
۱_ به مشتری توجه کامل داشته باشیم:
هنگامی که مشتری در حال بیان مشکلات و چالشهای خود است به او توجه کنیم. این توجه میتواند نوعی احترام باشد که مشتری دریافت میکند. به همین خاطر اگر خریدی انجام ندهد، تجربه خوبی از ما به خاطر دارد و کسب و کارمان برای همیشه در ذهن او باقی میماند.
۲_گوش دادن را تمرین کنیم:
هنگام ارتباط با مشتری به تمام مکالمات او فعالانه گوش کنیم. این گوش دادن باعث میشود که به صحبتهای مشتری بازخورد نشان دهیم و دغدغهها و مشکلات او را بدانیم. در ادامه بهتر است سوالی مرتبط با نیازهایش بپرسیم تا وضعیت او را بهتر درک کنیم.
۳_زبان بدن را یاد بگیریم:
یک فروشنده حرفهای زبان بدن مشتری خود را میداند. اگرچه ممکن است مخاطب هر چیزی را که میخواهد بیان کند اما زبان بدن واقعیتهای ناگفته را آشکار میکند. یک فروشنده از زبان بدن برای افزایش نفوذ بر روی مشتری استفاده میکند و با تاکید بر نگرانیهای او پروسه خرید را تکمیل میکند.
۴_ آنچه را گفته نمیشود درک کنیم:
گاهی مشتری به دلایل مختلف تمام مسائل را بازگو نمیکند. ما به عنوان فروشنده باید بتوانیم فرد را درک کنیم و متناسب با خواستههای او پیش برویم.
۵_مانند یک کارشناس رفتار کنیم:
یک فروشنده باید بتواند از تمام جنبههای کاری خودش اطلاعات داشته باشد. صحبت در مورد چیزی که نمیدانیم بسیار سخت و دشوار است. باید تمام جنبه های کارمان را بررسی کنیم و نسبت به تمام جوانب آن آگاه باشیم.
۶_ لحن صحبت خاصی داشته باشیم:
لفاظی و زیاد صحبت کردن ارتباطی برقرار نمیکند. فن بیان و مهارت قدرت کلام میتواند لحن بیان شما را تاثیرگذار کند. این مهارت به فروشنده کمک میکند که ویژگیهای محصول را برای افزایش فروش دقیق بیان کند.
۷_کنجکاوانه عمل کنیم:
متخصص بودن نمیتواند جای کنجکاوی را بگیرد. باید یاد بگیریم که نسبت به خریدار دقیق باشیم. باید بتوانیم وضعیت مشتری را ترسیم کنیم، خلاهای ذهنی او را تشخیص دهیم و جزئیات نیاز او را بشناسیم. نقاط تاریک را بررسی کنیم و به کمک مخاطب آنها را پر کنیم.
۸_ همه چیز را نمیدانیم:
فقط تکیه بر پیش فرض های ذهنی برای فروش کافی نیست. یک فروش خوب نتیجه سوال پرسیدن است. ابتدا باید سوالاتی را آماده کنیم، اما در هنگام گفتگو فعال باشیم و آنچه را نمیدانیم از خریدار بپرسیم.
۹_حسن نیت داشته باشیم:
در هر صورت یک فروشنده باید بتواند با مشتریان با رفتار خوب برخورد کند. چه فروشی انجام شود چه نشود فرقی ندارد، حسن نیت ما تصویر خوبی از کسب و کارمان در ذهن خریدار به جای میگذارد.
۱۰_در هر حال باید صداقت را در کلام خود داشته باشیم:
در کلام خود باید صداقت را رعایت کنیم. سوالاتی که خریدار مطرح میکند را با دقت جواب دهیم و اگر نمیدانیم با او صادق باشیم. این رفتار اعتماد مخاطب را جلب میکند.
۱۱_ مسائل را پیگیری کنیم:
میان پیگیری کردن و اصرار مرز باریکی وجود دارد. یک فروشنده ممکن است لازم باشد یک سفارش را پیگیری کند، اما اصرار بر خرید و تحت فشار گذاشتن خریدار میتواند روند فروش را مختل کند.
۱۲_ گاهی بهتر است سکوت کنیم:
بسیاری از فروشندگان از سکوت مشتری ناراحت میشوند. هنگامی که سوالی میپرسیم باید ۳ تا ۵ ثانیه اجازه دهیم تا مشتری فکر کند. از سکوت او ناراحت نشویم و زمان فکر کردن به او بدهیم. سکوت میتواند لایههای جدیدی از ذهن خریدار را نمایان کند.
افزایش مهارت کلامی= افزایش فروش
مهمترین سلاح یک فروشنده در بازار کار مهارت کلامی است. زمانی میتوانید افزایش فروش را تجربه کنید که بر روی مهارتهای ارتباطی خود کار کرده باشید. البته در این مسیر تجربه میتواند معلم خوبی باشد. اما آنچه مسلم است این است که یک فروشنده در تمام مسیر کاری خود در حال یادگیری است. با هر تجربه نکاتی را به دانش خود اضافه میکند و در تعاملات بعدی موفقتر عمل میکند.
سخن آخر
در دنیای امروزی با گسترش فضایی آنلاین و استفاده از بسترهای دیجیتال همچنان تقویت مهارت ارتباطی در اولویت قرار دارد. گاهی ممکن است فروشنده و خریدار هزاران کیلومتر باهم فاصله داشته باشند اما فروش به خوبی انجام شود. این امر نتیجه قدرت یک فروشنده است. یکی از مهمترین عوامل افزایش فروش تقویت مهارت ارتباطی است. برای اینکه بهتر بتوانید مهارت های افزایش فروش را تقویت کنید، باید دیگر عوامل از روند بازاریابی تا خدمات پس از فروش را یاد بگیرید. این مقاله برای آشنایی شما با قدرت کلام در روند فروش نگارش شده تا بتوانیم به شما در این مسیر کمک کنیم. نظرات شما میتواند چراغی باشد برای ادامه نگارش این سبک مقالات.